2007. november 4., vasárnap

Hómobilsó

Éjjel a tegnapi -3 fok után enyhe lehűlés jött, hajnalban -12 volt, napközben -8. Sehol egy felhő, a nap nagyon szépen süt.
Elkezdett foltokban befagyni az Ounasjoki - gondolom a Kemijoki is, nem beszélve a környező tavakról, csak azokat ma nem láttam.
Csütörtökön leadtam a bakancsomat szervizbe a Prizmában - kicsit elkezdett leválni oldalt a bőrről a gumírozás -, hétfőre megragasztják. Ez elég hasznos lesz mert csak kevesen olyan vakmerőek errefelé hogy simára kopott talpú sziklamászó mokasszinban tapossák a jeget.

Érdekesen indult a reggel, hétkor csöngött a kaputelefon. Miközben félálomban elkúsztam odáig erősen töprengtem hogy kifranc lehet az, azt mondta hogy "Markko", meg valamit vacogott utána amit nem értettem. Gondoltam hogy tán egy közelben lakó munkatársam elhagyhatta a kulcsát és most épp nem akar csonttáfagyni. De nem, egy vadidegen fiatal pacák volt, sűrű elnézéseket kért, azt hitte hogy még az előző bérlő lakik itt. Hát, ha reggel hétkor jönne valaki bejelentés nélkül vendégségbe, én sem mondanám meg neki hogy hova költözöm el.

Azért megköszöntem hogy felkeltett, megbeszéltük Gyurival hogy még a nagy tumultus előtt ki kellene jutni a hómobil-bemutatóra, amit a sportcentrum egyik hátsó épületében tartanak szombattól hétfőig.

Maria volt olyan kedves és szerzett céges ingyenjegyet, spórolt nekem €20-t. Eszméletetlenül sok féle motorosszán és quad volt a vásáron, a legmenőbbnek talán a Yamaha számít - ez egyfelől annak eredménye hogy az újabb modelljeiken a kitöf az ülés mögött van, és nem a szán alá küldi a szmogot hanem hátra, másfelől meg a japán precizitás is biztosan bejátszik. Híres márkák még az Arctic Cat, a Polaris, a Lynx és a Ski-Doo - utóbbi kettőt itt is gyártják a környéken, csakúgy mint a nálunk is ismert Bombardier jetski-ket. A tervezőirodájuk pedig a Tekcenter-ben van, talán egyszer egy gyárlátogatásról is beszámolhatok majd.

A motorosszánok 3 és 4 sebességfokozatúak, általában 300-600 köbcentis négyütemű motorokkal vannak felszerelve, súlyuk 220 ás 350 kiló között mozog. Használatuk egyszerű, az elektromos gyújtású, kulcsra indítható motoron kívül a benzines láncfűrészekről ismert bowdenes berántással is el lehet indítani a járművet. A kormányon balkéznél van a fék, jobb kéz hüvelykujjal lehet adagolni a gázt. Terepen 40-50km/h-s sebességgel szokás vele haladni, befagyott tavon viszont meg lehet küldeni 130-150-el is. Mondjuk ott is akadhatnak huplik, aminek ennél a sebességnél súlyos elszállás lehet az eredménye. Hátramenet gombbal kapcsolható, csakúgy mint a kétfokozatú világítás. Érdekesség hogy a motoroskabátot és a szánt össze kell kötni indulásnál egy kábellel, így ha lerepülne róla a pilóta akkor a szán azonnal megáll. Ezen kívül is van rajta egy vészmegállító gomb (nagy és piros).

Az új járgányok ára hatezer és tizennégyezer euro körül mozog, a kisebb teljesítményű egyszemélyes, belépőkategóriás mókamodellek az olcsóbbak, a kétszemélyes, erősebb motorú túraváltozatok a drágábbak. A versenyzésre és extrémsportra kihegyezett könnyített változataik ára a szigorúbb sportkocsikéval vetekszik (titánalkatrészek és hasonló nyalánkságok). Alkatrészeik és a hozzájuk való felszerelés nem olcsók, egy új gumi olyan €400-ba kerül, és a sisak+kesztyű+kabát+nadrág is olyan €500 együtt.

Szerencsére tapasztalt túravezetők sokfelé kínálnak programot, így ha valakit rabul ejt a szűzhóban száguldozás akkor elég ha vesz magának egy középkategóriás sisakot, a többi felszerelést motorosszánostól-ruhástól ki lehet bérelni akár több napra is. Sisakot is lehet bérelni, de mert eléggé izzasztó sport, talán higiénikusabb sajáttal menni.

A quadokat errefelé túrázásra kevésbé használják, inkább az erdészek és az építőiparban dolgozók munkaeszköze. Ennek megfelelően eléggé mokány ipari változataikat láttam, simán fel lehet rájuk pakolni elölre-hátulra egy-egy szarvast vagy bármi nagyot és nehezet, vagy mögéjük lehet kötni különböző utánfutókat (útegyengetőt, hókotrót). A katonaság és a határőrség is quadokal és motorosszánakkal nyomul a határvidéken, a rendőrség szintén, akár városon belül is, ha elég nagy a hó.

A belvárosból indul a motorosszán-forgalomra kiépített út, a szélrózsa minden irányába el lehet menni szántúrázni, vagy kirándulni a szomszédos Svédországba vagy akár Norvégiába. Épp a napokban adtak át egy északra vezető 150km-es új utat. Talán tavasz környékén kipróbálom majd én is, amikor a turisták hada hazamegy és még tart a szezon. Az albérletemtől néhányszáz méterre van egy motorosszán-parkoló, a stúdió mellett meg vezet egy szánút. Mondjuk a fentebb leírtak miatt nem fenyeget az a veszély hogy motorosszánnal járok be dolgozni, de ha volna simán megtehetném.

Nincsenek megjegyzések: